NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1

RECENZE A OHLASY > KULTURA > Andreas Horvath: Views of a Retired Night Porter

Z POHLEDU PENZIONOVANÉHO NOČNÍHO HLÍDAČE / VIEWS OF A RETIRED NIGHT PORTER (Andreas Horvath, 2006, 38 min)

Hana Mátlová 

 

Roku 1977 natočil Krzysztof Kieślowski snímek Z pohledu nočního hlídače. „Civilní portrét majestátu moci koncentrované do funkce nočního portýra se stal podkladem pro aktualizaci podmínek normovaného, degenerovaného smýšlení vyčpělého socialismu. Úpěnlivým vyznáním z lásky ke kovbojkám se rozevírá portrét téhož, dnes již vyhaslého muže po dvaceti sedmi letech.“ (Pavel Bendařík, Deník úpadku normalizace, DOK REVUE 3)

 

Jádrem dokumentu je rozhovor s bývalým vrátným, dříve zastávajícím (podle něj) důležitou roli ve společnosti, který bděl nad dodržováním pravidel, za což se mu dostalo pro něho největší pocty – Krzysztof Kieślowski o něm natočil dokument. Po 27 letech zůstává stejným člověkem, stále zastává ty samé názory - trest smrti je potřebný a musí být proveden veřejně - a lituje toho, že odešla stará, dobrá doba, ve které on byl hrdinou. Během rozhovoru ale vychází najevo, že on sám v minulosti pravidla porušoval, sám sobě si vytvořil morální relativismus, podle kterého chytal lidi, kteří se nějak prohřešili, ale sám s čistým svědomím kradl a podváděl.

 

Ve druhé polovině filmu přebírá velkou roli kamera, která se snaží podpořit pocit prázdna, jenž má starý pán v dnešní době. Pracuje s dlouhými záběry na květovaný červený ubrus, na němž se pomocí zvláštního efektu z drobečků jídla stávají lidé. Možná jsou to lidé, kteří se dříve báli nočního hlídače v jeho rajonu, byli jeho obživou, on si na nich budoval svou kariéru - a dnes se rozpadli na malé, pouhým okem téměř neviditelné kousíčky jako starý chléb? Celá minulost se mu rozsypala v rukou a zůstaly z ní pouze krátké vzpomínky, pokaždé začínající stejnou frází: „Wie Pan, wcześniej to inaczej było.“ Záběry červeného ubrusu, které se, jak film pokračuje, objevují stále častěji, tak promlouvají v rámci tematické vrstvy filmu, jsou však i zajímavou estetickou složkou. Ať už se jedná o symboliku červené barvy nebo o vzor květin, který často najdeme na stolech našich prarodičů, zklamaných dnešní dobou.

 

Velmi působivá je i návštěva hrobu jeho manželky. Jistě má velkou vypovídací hodnotu fakt, že vrátný nemůže hrob najít, dále pak jeho poznámka: „A wie Pan, ile mnie kosztowała jedna ta literka?“, stejně jako to, že on, noční vrátný, bude ležet výše než jeho žena. Scéna je umocněna až nudně dlouhými, nepřerušovanými záběry, které sledují ploužícího se vrátného, jenž hledá cestu k hrobu. Sám, ztracený v dnešním světě, v němž už nikdo nemusí dodržovat pravidla, nad kterými on tolik let bděl.

 

Nejen v těchto částech, ale v celém filmu hraje velmi důležitou roli kamera. Velice precizně vyměřené záběry, které "popisují" činnosti vrátného (příprava jídla, kávy, sledování televize atd.), se snaží asociovat jeho domnělou preciznost v dřívější práci.

 

Jediným hudebním doprovodem snímku je písnička Marka Grechuty Ocalić do zapomnienia, pomalá a smutná melodie, ale mající naději ... „że można dojść do cela.“

 

Všechny složky dohromady dávají velice smutný obraz člověka, o kterého bychom před dvaceti lety nezavadili pohledem, ale dnes ho litujeme. Zůstává lidskou zrůdou, člověkem majícím převrácené hodnoty, ale i přesto se Horvathovi, stejně jako před 27 lety Kieślowskému, podařilo zobrazit muže s pochybnou morálkou jako obyčejného člověka, který ať je jaký je, je naším sousedem. Každému z režisérů se to povedlo trochu jinak - Kieślowskému především konfrontací vrátného se světem, v kterém žije, a velice dobrým sestřiháním rozhovoru, Horvathovi použitím stylizovaných záběrů a přímo na srdce útočícími „melodiemi“ filmu. Oba jsou však velice působiví.

 

dále viz zde

 

13. 11. 2006

zpět

Polský institut
Studentská rada
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.

Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 865156 návštěv, dnes zatím 324 (2 online).