NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1
Osobní údaje:
Jméno a příjmení: dr Renata Rusin Dybalska
Telefon: 221619231
e-mail: renata.dybalska@ff.cuni.cz
Vzdělání:
1997 - 2002
UMCS v Lublinu, Institut polské filologie, doktorandské studium, doktor humanitních věd – specializace jazyková pragmatika, doktorská disertace Sekundarne gatunki mowy w reklamie (Sekundární žánry v reklamě)
2000 – 2001
Lublin Business School, studium marketingu a reklamy
1992 – 1997
UMCS v Lublinu, Institut polské filologie, diplom magistra, magisterská práce Analiza semantyczno-pragmatyczna drukowanych reklam używek (Sémanticko-pragmatická analýza tištěných reklam pochutin)
Zaměstnání:
2009 - dosud
Univerzita Pardubice, Katedra literární kultury a slavistiky, odborný asistent, didaktické přednášky na univerzitní úrovni, předměty: praktická jazyková cvičení, jazykový seminář – polština, kultura polského jazyka, polský pravopis, frazeologie polského jazyka
2002 – dosud
Univerzita Karlova v Praze, Katedra středoevropských studií, odborný asistent, didaktické přednášky na univerzitní úrovni, předměty: současný polský jazyk, vývoj polského jazyka, jazyková kultura, jazykovo-gramatická cvičení, jazyk médií, obraz světa v médiích
2002 – dosud
Polský institut v Praze, praktická výuka – kurzy polského jazyka pro cizince
1997 – 2001
UMCS v Lublinu, Ústav polské filologie, didaktické přednášky na univerzitní úrovni, předměty: nauka o současném polském jazyku, lexikologie a pragmatika, teorie jazykové komunikace, jazyková obratnost, kultura jazyka; výuka v rámci letních škol organizovaných UMCS v Lublinu
Výzkumné záměry:
2005 – dosud
Jazyk jako lidská činnost, její produkt a faktor, člen projektu: Jazyk a interakce jako objekt sociálního výzkumu (FF UK Praha)
2005 – dosud
Projekt Intercorp (paralelní korpusy s češtinou), koordinátor česko-polského korpusu (FF UK Praha)
2005 - dosud
Acta Slavica et Baltica - ediční a redakční rada
2002 - dosud
člen uskupení Polyslav - Europäische Slavistische Linguistik
VIII. 2002
Stipendium Austian College, účast v European Forum Alpbach 2002
2002
Spolupráce s Lublin Business School, vedení školících kurzů v oblasti promoce a reklamy
2000 – 2003
Člen výzkumného týmu Przemoc w języku mediów (Násilí v jazyku médiíí) (grant - Polski Komitet Badań, UMCS Lublin)
Publikace:
Czego Czesi dowiadują się o Polakach a Polacy o Czechach? [w:] Język. Komunikacja. Informacja., red. I. Koutny, P. Nowak, Poznań 2011, s. 167-177
"Nedočkaví Poláci odhalili a vysvětili nedokončenou obří sochu Krista", aneb krátký příběh jistého mediálního obrazu [w:] Svět kreslený slovem, red. M. Balowski, M.Hádková, Ústí nad Labem 2011, s. 381-391
Sekundarne gatunki mowy w reklamie, Praha 2010
Praska polonistyka w ramach nowego modelu Studiów Środkowoeuropejskich [w:] Polonistyka bez granic, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, t.1, Kraków 2010 (společně s P. Kaletou)
Polski a czeski medialny obraz świata na przykładzie analizy wiadomości prasowych [w:] Die Welt der Slaven, Beiträge der Europäischen Slavistischen Linguistik – Polyslav, Band 10, München 2007
Jak obudzić słuchacza – infotainment po czesku [w:] Kreowanie światów w języku mediów, Lublin 2007
Obraz člověka v reklamě [w:]Obraz světa v jazyce II, Praha 2007
"Propaganda dobrych serc," czyli co zrobić z reklamą społeczną? [w:] Oblicza komunikacji I. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, Kraków 2006, t.1
Reklama zewnętrzna, czyli jak komunikacja wraca na ulicę [w:] Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, Olsztyn 2006
Czy istnieje medialny obraz świata? [w:] Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích, Ostrava 2005
Pragmalingwistyka a komunikacja międzykulturowa [w:] Práce z dějin slavistiky XIX, Praha 2005, s. 81-85
Reklama a kulturowe uwarunkowania komunikacji [w:] Dialog kultur III, Ústí nad Orlicí 2005, s. 121-128
Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, Lublin 2004
Waloryzacja wiadomości w tekstach radiowych serwisów informacyjnych (na przykładzie RMF FM i PR III PR) [w:] Die Welt der Slaven, Beiträge der Europäischen Slavistischen Linguistik – Polyslav, Band 6, München 2003, s. 56-66
Tu zawsze była Europa, učebnice polského jazyka pro střední školy, Lublin 2002 (společně s T. Piersiakiem, A. Timofiejewem a B. Zagórską)
Tu zawsze była Europa, výukový program polského jazyka pro střední školy, Lublin 2002
Sekundarne gatunki mowy w reklamie [w:] Regulacyjna funkcja tekstów, Łódź 2000, s. 206-215
Czy białe może być czarne? O reklamowych mechanizmach językowej manipulacji, „Język polski w szkole” 1998/ 99, z. 6
Reklama w malinowym chruśniaku, „Aida-media” 1998, nr 9
„Pan Józef to lubi”- racjonalność potoczna i naukowa w reklamie, „ Aida-media” 1998, nr 8
Językowe wabiki reklamowe, „Aida-media” 1998, nr 6
Idealny odbiorca reklam używek, „Aida–media” 1998, nr 1
Zájmy:
Média - nejen z pohledu jazykovědce
Reklama – jako druh komunikace, o kterém všichni vědí vše :-)
Literatura – hlavně povídky Davida Lodge
Hudba – vše s výjimkou disco polo
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.
Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 910021 návštěv, dnes zatím 96 (2 online).