NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1

LETEM MEDIÁLNÍM SVĚTEM: Václav, vlaky, vodovody

Hlavním tématem politických analýz a článků, které se v současné době věnují polsko-českým kontaktům, se soustřeďuje na problém vízových styků s USA a amerických raketových štítů v Evropě. Rzeczpospolita čerpá zprávy především z PAP (Polska Agencja Prasowa) a kromě výše zmíněných témat zaznamenala i přísahu „nového“ českého prezidenta. Gazeta Wyborcza vsadila dlouhodobě na redaktora Lidových novin Luboše Palatu, překlad jeho článku například informoval polské čtenáře v minulém týdnu o úspěchu filmu Občan Havel. Pro Poláky je pohled Čecha určitě přínosný, už pro možnost seznámit se s osobním názorem a ne jen suchým komentářem tiskové kanceláře. Obywatel Havel se zatím v polských kinech neobjevil, škoda – bylo by zajímavé přečíst si komentář z druhé strany a zjistit, zda film o české politice 90. let, v němž se objevuje řada pro cizince neznámých postav, je přitažlivý i pro naše sousedy. Filmu v zahraničí jistě pomíhá proslulost  a oblíbenost prvního českého postkomunistického prezidenta ve světě. 

 

Gazeta Wyborcza informovala také o specificky polském problému s nečekaným českým řešením: obyvatelé slezské vesnice Leszna Górna se dlouho potýkali s problémem nedostatku vody a její kvalitou, který nakonec vyřešili domluvou s českou stranou a připojením na český vodovod. K podobné přeshraniční spolupráci se chystají i další vsi, některé už využívají českou vodu dnes. Na první pohled marginální problém upozorňuje na obecně špatnou kvalitu vody v polských vodovodech. Ve většině měst se nedoporučuje pít a Poláci kupují pitnou vodu v obchodech.

 

Český zpravodajský server Aktuálně.cz se rozhodl zmapovat možnosti cestování do sousedních zemí vlakem. Jakub Sís a Tomáš Netočný s překvapením zjišťují, že se stále jedná o jednu z nejdražších variant, jak se za hranici dopravit. „Nic na věci nemění skutečnost, že z nádraží zmizely policejní hlídky a na cestě k sousedům už doklady nikomu ukazovat nemusíte. Prázdné vlaky směr Schengenský prostor vyjíždějí denně v celém českém pohraničí. Kdo chce totiž svobodu pohybu v Schengenském prostoru vychutnat na kolejích, ten si musí pořádně připlatit. Cestovat z Česka za hranice vlakem je totiž ten nejdražší způsob dopravy a lidé proto o něj nemají zájem. (…) Hranici Česká republiky přitom tratě pro osobní dopravu protínají na dvaceti šesti místech, ale většina z nich není pro cestující zajímavá. Vědí to například také cestující v Českém Těšíně. Odtud sice jezdí pravidelný vlak do polských Katovic, ale lidé tady do něj nenasedají. Přejdou raději pěšky do Cieszyna a cestují za levnější polskou jízdenku.“ Většina lidí tak využívá osobní automobilovou dopravu. Cestující věrní železnici zase vědí, že nejlevnější je koupit si lístek jen na hranici, a pak až od místního průvodčího. Někdy je ale tento způsob cestování velmi složitý. Pokud si dáte tu práci a zjistíte si, jaké slevy nabízí protější strana, může se cesta vlakem i vyplatit. Při cestování s PKP se je vhodné využít víkendovou slevu nebo bilet wycieczkowy. V současné době existuje na polsko-české hranici další problém: kvůli výstavbě koridoru je zavřený přechod Lichkov – Międzylesie, přes který jezdil dříve například přímý vlak do Poznaně přes Vratislav. Jediné další místo, kde jezdí i rychlíky nebo EC a IC, je tak přechod Petrovice u Karviné – Zebrzydowice. Ostatní, jako třeba Mikulovice – Głuchołazy nebo Bohumín – Chałupki, slouží spíše místním obyvatelům a turistům.

 

 

Rzeczpospolita o ČR

Luboš Palata (Gazeta Wyborcza): Havel - bohater filmowy

Marcin Czyżewski(Gazeta Wyborcza): Mają wodociąg z czeską wodą

Jakub Sís, Tomáš Netočný (Aktuálně.cz): Z Česka k sousedům vlakem? Dráž už se cestovat nedá

 

Kouzlo PKP na fotografiích černobílé a barevné (Fotogalerie Romana Zakopala)

 

 

Lucie Kněžourková

10. 03. 2008

zpět

Polský institut
Studentská rada
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.

Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 880516 návštěv, dnes zatím 234 (11 online).