NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1

KINOVINY: Wesele v Polském institutu

Během třiceti let byly v Polsku natočeny dva filmy o typicky polské svatbě. Wesele z roku 1972 v režii Andrzeje Wajdy je dodnes ceněno za originální zpracování literární předlohy (drama Wesele Stanisława Wyspiańského). Wajdovi se podařilo přenést divadelní hru na plátno tak mistrovsky, že divák vnímá teatrálnost filmu jako jeho kvalitu, a ne vadu.

 

Druhý snímek je o více než třicet let mladší, ale je stejně odvážný a originální jako ten Wajdův. Wesele z roku 2004 (rež. Wojciech Smarzowski) není filmem, který by se mohl líbit. Dokonce bych si troufla říci, že je to až přehnaně nechutný snímek, během kterého se vám bude točit hlava z alkoholu, bude vám špatně z pohledu na jakoukoli postavu a na konci se rozpláčete, protože: „jak se něco takového vůbec může stát?“.

 

Děj se točí kolem typicky polské svatby. S obřadem v kostele, s krásnou „panną młodą“ a gentlemanem „panem młodym“, s tradičním přípitkem novomanželů a bohatou veselkou, která trvá až do samého rána. Pod jídlem se prohýbají stoly, vodka teče plnými proudy. Kapela hraje a všichni se výborně baví. Jen otec nevěsty má problémy. Jeho dcera čeká dítě, snoubence proto musel uplatit novým autem, aby se s ní oženil. Během noci je okolnostmi donucen se několikrát vrátit domů pro peníze, kterými uplatí dealera aut a policisty, zaplatí kapele, která přestala hrát, právníkovi za zfalšování smlouvy, dalším policistům a mnoha jiným. Stále se objevují nové a nové problémy, které by mohly narušit průběh veselky, a on se s nimi musí vypořádat – zaplatit, aby zmizely a nikdo se o nich nedozvěděl. Hlavní příběh doprovází krátké, ale významné epizody. Jak vyřešit problém s bigosem, aby se všichni najedli, ale bigosu neubylo, jak se zbavit staříka, který během veselky zemřel, jak vysvětlit manželce, že to byla zrada z hlouposti, jak si zachovat tvář uprostřed lidí, kteří tak rádi hodnotí?

 

Každá minuta filmu je krutou a hořkou obžalobou polské společnosti. S postupem večera se z elegantních pánů a zdrženlivých dam stávají zvířata. A právě alkohol, polská „wóda“, je demaskuje a ukazuje, co jsou zač. Primitivní a chtiví lidé bez morálních zásad. Pravdu pozná i nevěsta, která asi opravdu věřila, že ji její muž miluje. 

 

Film získal mnoho ocenění (na festivalu v Gdyni, polské Orly aj.) a stal se okamžitě kultovním snímkem (je-li to vůbec možné). Doporučuji ho všem milovníkům polské kinematografie. A dodám: ve filmu jsou i světlé chvíle. V několika scénách se např. blýskne „młody Stuhr“ (syn Jerzyho Stuhra).

 

„Snímek má logicky konstruovanou fabuli, která diváka stále udržuje v napětí, živý tok vyprávění a vtipné dialogy, je v něm humor i děs, komické scény se mísí s brutálním naturalismem. Film je plný narážek a odkazů na drama Veselka Stanisława Wyspiańského a stejně jako toto sto let staré klasické dílo polské literatury je především nemilosrdným pozorováním společnosti a lidských vad. Smarzowského snímek byl oceněn mj. zvláštní cenou poroty na MFF v Karlových Varech.“ (ze stran Polského institutu)

 

 

Film bude promítnut v Polském institutu – Malé náměstí 1 (vchod Karlova 27), Praha 1

5. 2. 2008, v 18.00 v polském znění se simultánním tlumočením do češtiny

 

Polský institut

Databáze filmpolski.pl

-hm-

04. 02. 2008

zpět

Polský institut
Studentská rada
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.

Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 923109 návštěv, dnes zatím 265 (2 online).