NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1

LETEM MEDIÁLNÍM SVĚTEM: Ošklivé káčátko pokaždé jinak

Před nedávnem jsme se na tomto místě předvolebně zaměřili na polské televizní stanice. Slíbili jsme i krátký návrat k tištěným médiím. Téma značně obsáhlé, povšimněme si tedy „jen“ posledních předvolebních dní ve dvou vůdčích denících.

 

Deník Rzeczpospolita mění po osmnácti letech novodobé existence svou vizáž – zmenšil formát, pozměnil grafiku, chce být dle vlastních slov méně nudný, přehlednější a bližší čtenáři. Termínu infotainment se deník Pawła Lisického nicméně vyhýbá jako čert kříži, takže svou konzervativní image ani tak nezmění. Nový vzhled jeho internetových stránek však značce „Rz“ rozhodně prospěl.

 

Před rokem 1989 byla Rzeczpospolita „stranným“ listem vládních komunistů, vládě (tentokráte už jiné) zůstala nakloněna i na počátku 90. let – a chtělo by se dodat, že po jistém ochladnutí vzájemných sympatií na přelomu století se Rzeczpospolita opět přiklonila na stranu vládních sil. List se mnohdy záměrně profiluje jako deník konzervativní, hájící zájmy věřících Poláků dbajících na tradiční hodnoty. Ostatně málokteré noviny se nejspíš budou chlubit tím, že se ve své zemi staly těmi posledními, které změnily důsledně černobílý profil v barevný (a to ještě jen na nátlak inzerentů). Je nepřehlédnutelné, jak se Rzeczpospolita snaží upozornit např. na to, kterak „jako jediná“ soustavně upozorňovala na četné aféry vlády Leszka Millera. Je-li Rzeczpospolita skutečně natolik investigativní, pak má pro nás uklidňující zprávu: bratrům Kaczyńským se zdaleka tak pečlivě nevěnuje, zřejmě tedy zdaleka tolik afér nevyvolávají.

 

Nutno však dodat, že zatímco veřejnoprávní televize TVP je Kaczyńským místy až okatě nakloněna, reportéři „Rz“ si přece jen snaží dávat profesionální pozor. Poslední dobou se zdá, že i jeho komentátoři dokázali místy kriticky a vcelku nezaujatě pohlédnout na současnou polskou politickou scénu, a to včetně společenství bratrů Kaczyńských (odkažme např. na předvolební analýzu sociologa Jacka Raciborského Dogrywka ciekawsza od meczu z 11. října). Na druhou stranu psycholog Norbert Maliszewski o den dříve sice přizná, že osoba Jarosława Kaczyńského vzbuzuje u jeho kritiků i obdivovatelů oprávněně (a z psychologického pohledu logicky) zcela protichůdné reakce, je nicméně s to napsat, že Kaczyński je takové „ošklivé káčátko“, které však má nezvyklý smysl pro spravedlnost, jen někteří si tento jeho povahový klad nedokáží správně vyložit. Všechny jeho přešlapy a negativní obraz v mnohých médiích jsou tedy nejspíš jen výsledkem mylné interpretace polských novinářů a intelektuálů vyznávajících „salónní hodnoty“. Maliszewski se sice odvolává na demokracii a pluralitu názorů, jeho text však vyznívá jasně. Mnohdy až invektivní články známého Bronisława Wildsteina, bývalého svobodného zednáře, jenž se na jaře po dřívějším vyhazovu vrátil do řad „Rz“, už snad ani nestojí za to zmiňovat.

 

Zajímavá je v tomto směru sondáž, kterou si v uplynulých dnech nechaly vypracovat konkurenční Gazeta Wyborcza a týdeník Polityka. Z ní vyplývá, že téměř 50 % čtenářů listu Rzeczpospolita by v blížících se volbách hlasovalo pro Občanskou platformu. Tato čísla se však příliš neliší ani v případě zbývajících dvou hlavních polských seriózních deníků, Gazety Wyborczy a Dzienniku. Není příliš potěšitelné, ale ani udivující, že pro Právo a spravedlnost by hlasovali spíše čtenáři tzv. tabloidů, tedy více či méně k bulváru inklinujících periodik typu Super Express a Fakt. (Jsme-li u tématu, zmiňme např. takřka 75% podporu PiS z řad posluchačů Radia Maryja nebo jasné vedení PiS-u u diváků veřejnoprávního televizního zpravodajství – že by persvazivní mediální masáž zabírala? Lze jen doufat, že ta více přemýšlivá a soudná část diváctva raději přepne na jiný kanál...)

 

O hlavním rivalovi listu Rzeczpospolita, michnikovském deníku Gazeta Wyborcza, jsme psali už vícekrát – aniž bychom mu chtěli připisovat informační monopol, je přeci jen zajímavější a v mnoha ohledech podnětnější tribunou. I tak ale stojí za zvážení jeden fakt: Adam Michnik je bezesporu jednou z vůdčích osobností dnešního Polska, je však zároveň šéfem jednoho z největších polských listů, čehož (samozřejmě?) obratně využívá k prezentaci vlastních názorů. Zaměření Gazety je jasné a nesklouzává-li k příliš jednostranné selekci informací, je i zdravé a polské společnosti prospěšné. Připustíme-li, že někdo by měl PiSovskou žurnalistiku různého druhu přeci jen vyvažovat, můžeme na Michnikovu koncepci konec konců přistoupit. A číst Gazetu s vědomím, že je dobré podívat se, co píší i jinde.

 

V aktuálním nedělním textu píše Michnik o vládě dvojčat Kaczyńských, jak jinak, ne úplně pochvalně. Hovoří přímo o koalici PiS s Radiem Maryja nesoucí se ve znamení „bezpráví a nespravedlnosti“. Tedy, nic nového. Kraťoučký článek je jen předzvěstí avizovaných pondělních a úterních textů, můžeme tedy chovat naději, že jeho autor nebude jen recyklovat sám sebe. Sklony k tomu mívá. Na jeho tezích, Polákům mnohdy provokativně znějících, však chtíc nechtíc bývá i nějaké to pověstné zrnko pravdy. Na stránkách Gazety Wyborczy však najdeme i komentáře, které se snaží hledat podobná zrnka na aktivitách polské vlády: když už jsme zmínili „Rz“ a J. Raciborského, doporučme k četbě např. text publicisty Jerzyho Surdykowského IV RP – utracone nadzieje (GW, 13. října), jenž se přiznává k jistým nadějím a sympatiím, které mohli i soudní lidé vkládat do Kaczyńských projektu „IV. republiky“, byť už např. sama proklamace „morální revoluce“ se dost dobře neslučuje s demokratickými principy. Nejen projekt zdravotnické reformy ztroskotal a nejen projekt lustrací nabyl nesmyslně olbřímích rozměrů. Kolik naděje zbývá samotnému Právu a spravedlnosti, to ukáže až 21. říjen, nebo spíše tahanice po něm následující.

 

Jacek Raciborski: Dogrywka ciekawsza od meczu (Rzeczpospolita, 11. října 2007) 

Norbert Maliszewski: Brzydkie kaczątko (Rzeczpospolita, 10. října 2007) 

Adam Michnik: Odzyskać  Polskę (Gazeta Wyborcza, 14. října 2007) 

Jerzy Surdykowski: IV RP – utracone nadzieje (Gazeta Wyborcza, 13. října 2007) 

 

-mb-

15. 10. 2007

zpět

Polský institut
Studentská rada
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.

Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 880511 návštěv, dnes zatím 229 (13 online).