NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1

LETEM MEDIÁLNÍM SVĚTEM: Volby a televize

Blížící se volby do Sejmu jsou ideální příležitostí pro malou sondáž polských médií. V některém z příštích „mediálních letů“ se zkusíme podívat, kterak v tomto souboji o vyvážené zpravodajství bodují hlavní polské deníky, dnes se však zaměřme na souboj televizní. Zároveň jde o vhodnou příležitost připomenout, s čím novým jednotlivé televizní stanice mediálně vletěly do letošního podzimu.

 

Pozornost na sebe strhává především TVP – veřejnoprávní polská televize. Z podstaty věci (teoreticky vzato) nestranná a zpravodajsky vyvážená. Leč: spoléhala-li Kaczyńských strana Právo a spravedlnost před minulými volbami přece jen na argumentaci (jakkoli pochybnou) v rámci vcelku seriózně vedených debat a nepokrytou podporu očekávala zejména od Radia Maryja, před volbami letošními se zdá, že právě vysílání TVP působí poněkud příliš „spravedlivě“. Želbohu, dozorčí rada televize už několik měsíců nemá dostatečný počet členů, aby vůbec mohla o čemkoli rozhodovat, natož o vyváženosti zpravodajství.

 

Povšimla si toho i Teresa Bogucka v deníku Gazeta Wyborcza. Rozhodla se proto věnovat celý týden pečlivému sledování hlavních zpravodajských relací tří nejsledovanějších polských stanic: Wydarzeń Polsatu, Faktů TVN a Wiadomości TVP. A dodává, že je třeba všímat si především toho, o čem se zprávy nezmiňují. Diváci TVP se tak v týdnu od 10. září nedozvěděli, kterak premiér Kaczyński porušil vlastní nedávný slib o nezvyšování plateb za zdravotní pojištění, ani to, že si kněz Rydzyk pořídil nové audi za čtvrt milionu zlotých. Zřejmě nepřijde veřejnoprávním reportérům klokot kolem Tadeusze Rydzyka dostatečně investigativní. Význam výrazu kněz by stál konec konců také za rozbor...

 

TVP se zatím s Rydzykovým Radiem Maryja okatě nekamarádí, bylo by to ostatně netaktické, protože stále je dost těch, kteří rydzykovskou rétoriku nejsou s to překousnout – a Polsko, přes lehké pochybnosti Michnika či Havla, je stále ještě zemí, kde není možné úplně vše. Přesto se reportérům TVP zdálo objektivnější zatajit svým divákům např. očividné napojení některých nových členů kandidátek PiS právě na Radio Maryja (že jeden z nich „obhajoval“ Auschwitz tím, že tam vězňové dostávali jídlo třikrát denně, je skutečně lepší zamlčet). Alespoň diváci TVN a Polsatu se nakonec mohli dozvědět, kde je zakopán pes, navíc s peprným komentářem premiéra, kterému výše zmíněné skutečnosti zase tak hrozné nepřijdou. Zkrátka však nepřišli jen diváci zpravodajství, ale např. také fotbaloví fanoušci, když byl jistý přenos z druhé polské ligy jednoduše přerušen, neboť právě zasedalo Právo a spravedlnost.

 

Každopádně snahy nepřipomínat nic z minulosti i současnosti vládní strany, co by mohlo působit – řekněme – nepopulárně, si brzy povšimne i občasný divák veřejnoprávního zpravodajství. Namátkou ve včerejší relaci Wiadomości (23. září) jsme se sice dozvěděli, že Aleksander Kwaśniewski vyzval Jarosława Kaczyńského na souboj v rámci televizní debaty, ale podstata sdělení byla zhruba ta, že se opět podařilo odstavit opoziční Občanskou platformu, která se na vše bude dívat jen doma z pohovky. Ušetřen však nebyl ani lídr levice Kwaśniewski; na ostré kritice jeho lehké indispozice během návštěvy Ukrajiny, způsobené zřejmě přespříliš pohostinnými Ukrajinci, se v očích TVP shodly obě hlavní soupeřící strany. Levici tak svým chováním škodí bývalý prezident, Platformě zase neschopní vůdci, které v aktivitě proti PiS předběhne i „společensky unavený“ Kwaśniewski. Až z Faktů soukromé stanice TVN jsme se pak dozvěděli, o co šlo skutečně. Fakty si sice bulvárně (jak už to tak u nich bývá) smlsly na Kwaśniewského aféře, kterou den předtím hrdě odhalily, ale alespoň hned na úvod sdělily, že nedělní mediální vystoupení lídrů levice nebylo jednou velkou snahou omluvit a trapně zlehčit ukrajinský výstřelek, ale oficiálním představením kandidáta levice na polského premiéra. TVN sice honí senzace, ale bez okaté „veřejnoprávní“ snahy urazit a mediálně přitom zdiskreditovat co nejvíce protivníků najednou. A pokud na někoho zaútočit, tak včetně Kaczyńských. Zatímco Wiadomości hrdě vytrubují do světa nejnovější varování premiéra, že případné vítězství opozice přinese Polsku druhý 13. prosinec 1981, Fakty se alespoň zamyslí nad drzostí a absurditou takového vyjádření – a povšimnou si i nové rétoriky PiS-u, jehož představitelé se rozhodli strašit veřejnost „obludnou“ koalicí Občanské platformy a levice. Tuto strategii pak lze v praxi vcelku dobře sledovat právě na vlnách TVP. Tolik na ukázku. Ještě že nový informační kanál TVP Info bude spuštěn až 6. října. Nebo to bude naopak právě včas?

 

Abychom však nebyli kritičtí jen vůči veřejnoprávní televizi – zprávy soukromých stanic jsou často nepokrytě bulvární, navíc je zřejmě budou stále výrazněji přetlačovat zábavné pořady, seriály a telenovely nejrůznějšího druhu. Zatímco Polsat sází na politický seriál Ekipa, o němž jsme v této rubrice psali minule, na TVN už pošesté budou „hvězdy tančit“. Estrádnímu profilu se TVN snaží vyhnout novými kanály – čeká nás ekonomický TVN CNBC Biznes, ale i kanál náboženský či hudební O.TV. Pokud vám nový profil TVN přijde příliš intelektuální (je to ostatně pouhé zdání), zachrání vás na kanálech Polsatu už x-tý Big Brother, případně nový sitcom s hrozivým názvem Sex FM (a takových tam najdeme dokonce víc). Nabízí se říci – škoda mluvit. Veřejnoprávní televizi však přesto bude stát za to zapnout 7. října v 19:00, kdy bude v přímém přenosu vyhlášena literární cena Nike. Ale o tom někdy příště...

 

Oficiální stránky TVP

Zpravodajský server TVP – Wiadomości

Oficiální stránky TVN

Stránky stanice Polsat

Teresa Bogucka: Świat według TVP (Gazeta Wyborcza, 18. září 2007)

 

-mb-

24. 09. 2007

zpět

Polský institut
Studentská rada
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.

Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 880517 návštěv, dnes zatím 235 (12 online).