NÁMĚSTÍ JANA PALACHA 2, PRAHA 1

Visegrádské číslo Cinepuru

Tématem letošního prvního Cinepuru (č. 85) je Visegrád po revoluci. Blok článků se věnuje vývoji kinematografie ve visegrádském prostoru po roce 1989.

 

Díky nynější spolupráci Cinepuru s polským časopisem Ekrany, maďarským magazínem Metropolis a slovenským Kino-Ikonem nabízejí následující stránky pohled na nejrůznější stopy, které v českých, slovenských, polských a maďarských snímcích zanechala porevoluční transformace tamějšího filmového průmyslu. Úvodní text historika Jaroslava Pinkase rozebírá filmovou ikonografii budovatelského období raného českého kapitalismu, v němž v roli symbolů nové doby vystupují sex, reklama a násilí – ovšem v tak skeptickém moralistním hávu, který jako by do českých filmů devadesátých let přešel přímo z normalizační kinematografie. Článek Václava Macka naopak v detailní analýze privatizace slovenského filmového studia na Kolibě rozebírá praktické efekty budovatelského období kapitalismu slovenského. Další dva příspěvky se věnují současné filmové produkci v Maďarsku a Polsku – zatímco Teréz Vincze ve své eseji rozebírá nesentimentální pohled na minulost v dílech nejmladší generace maďarských filmařů, Isabela Kalinowska Blackwood odhaluje postkoloniální stereotypy v nedávné vlně polských historických melodramat, v nichž je politická podřízenost Poláků vůči Rusům kompenzována sexuální dominancí polských milenců nad jejich oslněnými a podléhajícími ruskými protějšky. Balázs Varga ve svém článku popisuje proměny, jimiž prošla státní a veřejná podpora maďarské filmové produkce od dob kádárovského režimu až po kolaps tamního Filmového fondu a nastolení nového centralizovaného systému pod vedením hollywoodského veterána Andyho Vajny. Zatímco Oto Horák se zabývá tvorbou představitelů české nové vlny v podmínkách nového režimu, Mariusz Frukacz popisuje vývoj produkce polských animovaných filmů a kritizuje způsob jeho podpory v systému nastaveném Polským filmovým institutem. Tuto instituci a její dopad na současnou filmovou tvorbu v Polsku pak podrobněji představuje článek Lucie Zakopalové – podobně jako rozhovor Michala Klembary se Zuzanou Mistríkovou, bývalou generální ředitelkou sekce Ministerstva kultury SR pro audiovizi, přibližuje fungování slovenského Audiovizuálního fondu. Ani tím však představení historického a produkčního kontextu „visegrádské“ kinematografie nekončí – další texty k tématu můžete najít na webových stránkách Cinepuru. (Jan Kolář: Úvod k tématu)


Více zde

-lz-

03. 02. 2013

zpět

Polský institut
Studentská rada
Stránky jsou provozovány
za finanční podpory Studentské rady
Studentského fondu FF UK
a Polského institutu.

Stránky vznikly za finanční podpory
Semináře středoevropských studií
ÚSVS FF UK. Všechna práva vyhrazena.
Programátor: © Marekzprahy 2006
Grafik: © Faxim 2006
Celkem 923737 návštěv, dnes zatím 77 (2 online).